Wat te doen bij een vertraagde vlucht?

Wat te doen bij een vertraagde vlucht?

Met het vliegtuig op vakantie kan heel fijn zijn, maar helaas komt het wel eens voor dat je vlucht vertraagd is of zelfs geannuleerd wordt. Waar heb je dan recht op? En hoe claim je deze rechten bij je luchtvaartmaatschappij? In deze blog vertel ik je daar meer over.

Voor reizigers uit de Europese Unie geldt de Verordening 261-2004. Deze regeling is gemaakt door de Europese Raad. In deze verordening staat vastgelegd waar gestrande of vertraagde reizigers recht op hebben. (Wil je de verordening lezen? Klik dan hier!)

Volgens de verordening heb je een aantal rechten:

1. Het recht op verzorging.
Loopt je vlucht:
– (meer dan) 2 uur vertraging op en is je vlucht 1500 kilometer (of meer), of:
– (meer dan) 3 uur vertraging op en is je vlucht binnen de EU van meer dan 1500 kilometer; of
– (meer dan) vier uur vertraging op?
Dan heb je recht op eten, drinken, twee gratis telefoongesprekken of fax-en e-mailberichten.

Als de luchtvaartmaatschappij geen verzorging aanbiedt, kan je uiteraard zelf eten en drinken aanschaffen. Bewaar het bonnetje dus goed, zodat je dit later alsnog kunt claimen bij de luchtvaartmaatschappij.

2. Recht op accommodatie.
Heb je zoveel vertraging dat je een extra overnachting nodig hebt? Dan moet de luchtvaartmaatschappij ook de kosten van het hotel en de reiskosten van en naar het hotel vergoeden.

3. Recht op compensatie.
Meer dan 5 uur vertraging? Dan kan je ervoor kiezen om je vlucht te annuleren. De luchtvaartmaatschappij is dan verplicht om de kosten van het geannuleerde vliegticket terug te betalen.
Ben je pas halverwege je reis? Dan heb je recht op een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt.

Heb je nog vragen of heb je hulp nodig bij het invullen van een claim?
Ik help je graag! Neem contact met me op voor meer informatie.